شهرداری رشت
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
به وب سایت سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری رشت خوش آمدید
سالانه

مقدمه :

بدون ترديد امروزه مفهوم فضاي سبز ونقش آنها در كلان شهرها دستخوش تحول ودگرگوني هاي اساسي  گرديده و براي آن علاوه بر ايجاد محيطي پر درخت وسبز و مصفا، كاركردهاي جديدي همچون منظرسازي وكاهش آلودگيهاي بصري ، ايجاد مكانهاي مناسب جهت گذران اوقات فراغت ،ايجاد فرصتي برای توسعه شرايط فرهنگي ومكاني براي ارائه آثاري هنري ،فراهم سازی فرصتي به منظورارتقاء بهداشت روان شهروندان وآسایش فكري آنان ،ايجاد محيطي جهت تعاملات اجتماعي وارتقاء روابط شهروندي ،ايجاد شرایطی مناسب برای حفظ تنوع زيستي وپيوند انسان با طبيعت و... شده است .

سازمان پارک ها و فضای سبز با توجه به کارکرد بی نظیر فضای سبز در جوامع شهر ، به نحوی برنامه ریزی کرده است که شهروندان بتوانند با اجرای برنامه های این سازمان از کارکردهای تفریحی ، اجتماعی ، بیوکلیماتیک و...فضای سبز به نحو مطلوبی بهره مند شوند توسعه فضای سبز شهری با احداث پارک های شهری و محله ای ، توسعه فضای سبز خیابانی ، بهسازی فضای سبز و ... از جمله برنامه های این سازمان می باشند که در راستای دستیابی به اهداف مورد اشاره به اجرا در آمده است در این گزارش ، فعالیت های انجام گرفته توسط سازمان پارک ها و فضای سبز در بخش های مختلف توسعه فضای سبز شهری ، بهسازی فضای سبز شهری ، مطالعات و طرحهای ویژه و ... با ذکر برخی مشخصات برنامه ها و طرح ها انعکاس گردیده است ، امید است با اجرای برنامه های متنوع تر و نوتر بتوانیم گامهای اساسی تری را در جهت توسعه و حفظ فضای سبز شهری با همکاری و مساعدت همگانی برداریم .

 

اجرای چارت سازمانی :

در راستای تحقق چارت سازمانی و اعمال نقش نظارتی ، برنامه ریزی و راهبردی و توسعه سازمان در امر فضای سبز شهری ، اجرای چارت سازمانی در سال 1388 با خارج کردن نیروهای کارگری با اولویت نیروهای کارگری شرکتی در قالب اجرای طرح خصوصی سازی و تقویت بخش نظارتی انجام گرفت و در سال 1389 با توجه به تجربیات سالهای 87 و 88 در ارتباط با اجرای طرح خصوصی سازی کلیه امور نگهداری فضای سبز به همراه نیروهای شرکتی کارگری در نیمه دوم سال 89 به بخش خصوص واگذار گردید و متعاقب آن اصلاح ساختار اداری و اجرای چارت سازمانی در نیمه دوم سال 1391 کلیه بخش کارگری به همراه بخش حفظ و نگهداری فضای سبز به مناطق 5 گانه واگذار شد و با تشکیل ادارات ذیل و تقویت بخش نظارتی و کارشناسی این امر مهم تحقق یافت :

-اداره اداری و مالی

- اداره فنی و اجرایی

-اداره نظارت بر توسعه فضای سبز

- اداره نظارت برحفظ و نگهداری فضای سبز

 

توسعه فضای سبز شهری :

امروزه شهرها،‏ بويژه شهرهاي بزرگ با مشكلات فراواني از جمله آلودگي هوا،‏ آلودگي صوتي و ... مواجه هستند. از اين رو انسان شهرنشين و آگاه عصر حاضر به گونه‌اي آگاهانه به پارك‌ها و تفرجگاههاي شهري روي مي‌آورد تا لحظاتي دور از هياهوي شهرها و غوغاهاي درون آن،‏ به‌سر برد. بر اين اساس،‏ توجه به پارك‌ها و فضاهاي سبز شهري و شناخت نارسايي‌هاي فضايي آنها،‏ به منظور استفادة مطلوب شهروندان حايز اهميت فراواني است. ایجاد پارک، باغ و فضای سبز در شهرها و حومه آنها تأثیر بسزایی در فعالیتهای اجتماعی وتأمین اقتصاد سالم کشور و افزایش توان کار و فعالیتهای مردم داشته و شکل جدید و رضایت بخشی بر زندگی شهرنشینان می دهد. در حقیقت علل اصلی ایجاد فضای سبز کمک به کاهش وزش باد در سطح شهر، جلوگیری از تغییرات غیر طبیعی دما، کمک به کاهش وجود غبار و آلودگی هوا، زیبا سازی و سلامت روحی و روانی و ... می باشدو ايجاد و گسترش فضاي سبز براي تقويت فضاهاي دلنشين و نشاط انگيز به مثابه خشتهاي اوليه بناي توسعه مناطق مختلف خواهد بود تا بتدريج بعنوان يک شهر بزرگ، زيستگاه امن و دلپذير شهروندان شود

 

در همین راستا سازمان پارک ها و فضای سبز در سال 1391 با اجرا پروژه هایی که طی فهرست تقسیم می گردد سعی در ارتقا کمی فضای سبز شهری رشت نموده است .

 

موارد توسعه و پروژه های اجرا شده توسط سازمان در سال 1391

ردیف

شرح

مساحت به مترمربع

1

توسعه فضای سبز مسکن مهر فاز اول

1668

2

توسعه میدان معلم به قلی پور

402

3

احداث فضای سبز بلوار احمدیان ( سرگل به رشتیان) ( در حال اجرا )

3400

4

توسعه بلوار دیانتی ( در حال اجرا )

2800

5

احداث میدان سه راه گلایل ( شامل توسعه فضای سبز و نصب ساعت )

80

6

اجرای فضای سبز دادسرای نظامی با مشارکت بخش خصوصی

1000

1391/11/17
هدف شهرداری ، ارائه خدماتی موِثر در راستای بهبود و توسعه شهری است
Powered by DorsaPortal